De zorgaanbieder moet zijn aangesloten bij een geschilleninstantie, die een bindend advies geeft en een schadevergoeding kan opleggen. De schadevergoeding die kan worden opgelegd voor de geschilleninstantie bedraagt maximaal EUR 25.000,--.
Termijn
De geschilleninstantie moet binnen 6 maanden uitspraak doen.
De zorgaanbieder moet zijn aangesloten bij een geschilleninstantie. Deze geschilleninstantie geeft een bindend advies, en kian een schadervergoeding opleggen tot maximaal EUR 25.000,--.
Termijn
De geschilleninstantie doet binnen 6 maanden een uitspraak.
Het wetsvoorstel Wkkgz zal, indien de betreffende wet in werking is getreden, grote gevolgen hebben voor (individuele) zorgaanbieders. De Kwaliteitswet zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector worden dan ingetrokken. Een aantal andere wetten zullen wijzigen.
Cliënten kunnen voortaan met hun klacht terecht bij
- de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder
- de externe geschilleninstantie
- de burgerlijke rechter.
Alle zorgaanbieders moeten een regeling hebben voor een laagdrempelige behandeling van klachten. Bovendien moet er een klachtenfunctionaris worden aangesteld.
Termijn
Binnen 6 weken dient een zorgaanbieder een beslissing te nemen op een ingediende klacht.