Er wordt op internet veel gezocht naar juridische informatie. Deze informatie is voor iemand die niet deskundig is, moeilijk te vinden. Bovendien is het vaak slecht leesbaar, en worden veel moeilijke woorden gebruikt. De bedoeling van deze website is om de informatie goed vindbaar te maken, in duidelijke taal.
Deze website is bedoeld voor particulieren maar zeker ook voor ondernemers. De oprichter zegt over JouwAdvocaat:
of het nu gaat om een uitkering of dienstverband,
om echtscheiding of alimentatie,
of om een vraag over de schutting die de buren aan het plaatsen zijn.
Of wat u kunt doen als uw rijbewijs wordt ingenomen.
mr. C.P.M. Engels, advocaat en oprichter van JouwAdvocaat.nl
waarbij zij zich afvragen wat zij moeten doen.
Wat kan de ondernemer doen, als een leverancier niet levert, of als een klant niet betaalt? Of als een verzekeraar een zakelijke schade niet uitkeert? Of een werknemer zich ziek meldt?
In al deze situaties zou het zo prettig zijn, om even een juridische vraag te kunnen stellen.
De drempel blijkt in de praktijk echter hoog. Men belt niet zomaar een advocaat. Want wat kost dat wel niet? Zit ik daar meteen aan vast? En anderzijds is het voor de advocaat lastig om potentiële klanten te bereiken. Hoe kan een advocaat aan iedereen duidelijk maken waarin hij gespecialiseerd is? Het is bekend dat mensen veelal op internet zoeken naar een advocaat. Maar hoe komt men dan bij de advocaat terecht? Niet iedereen kan bovenaan staan op internet. Dat probleem wordt door deze website opgelost.
JouwAdvocaat maakt het voor alle betrokkenen makkelijk: de particulier en de ondernemer kunnen op de website algemene informatie vinden. Ook kunnen zij eenvoudig een vraag stellen. Online, en desgewenst volledig anoniem. Particulieren kunnen gratis een vraag stellen, ondernemers betalen daarvoor binnenkort een kleine vergoeding. De advocaten die deelnemen aan JouwAdvocaat staan per specialisatie ingedeeld. Als u een vraag stelt, kiest u bijvoorbeeld voor ontslag (arbeidsrecht). Of voor alimentatie (personen- en familierecht). Zo komt uw vraag terecht bij een gespecialiseerde advocaat. U zit nergens aan vast. Het antwoord op uw vraag wordt u snel gegeven, en zal daardoor niet heel gedetailleerd kunnen zijn. Ook dient uw vraag kort en bondig te worden gesteld. Als u de advocaat vervolgens zou willen inschakelen voor het geven van meer advies of bijstand, dan meldt de advocaat aan u diens uurtarief. In het geval de betreffende advocaat ook op basis van gefinancierde rechtsbijstand werkt (pro deo, ofwel op toevoeging), dan wordt aan u gemeld dat daarvoor door de advocaat een aanvraag kan worden ingediend bij de Raad voor Rechtsbijstand.
Op JouwAdvocaat is ontzettend veel juridische informatie te vinden. Dagelijks wordt de informatie aangevuld en uitgebreid. Alles is per rechtsgebied heel duidelijk gerangschikt. Kunt u het niet vinden wat u zoekt? Probeer het dan eens met een “zoekterm” bijvoorbeeld “concurrentiebeding”. Weet u niet onder welk rechtsgebied uw vraag valt, en kunt u het zelf ook niet vinden. Mail ons dan op rechtsgebied@jouwadvocaat.nl. Wij zullen u zo snel mogelijk proberen te helpen.
Op JouwAdvocaat kunt u – volstrekt anoniem als u dat wilt – een juridische vraag stellen. Uw naam hoeft u niet op te geven. Uw telefoonnummer vermeldt u alleen bij uw vraag, als u teruggebeld wilt worden. De vraag moet duidelijk, kort en zakelijk worden gesteld, anders kan de advocaat u niet helpen.
Het is de bedoeling van de site om u een eerste algemene indruk te geven. Het is niet mogelijk om al te diep in te gaan op de juridische aspecten, omdat dat niet past binnen het tijdsbestek waarbinnen vragen worden beantwoord. Omdat u de vraag per email stelt, en per email moet kunnen worden beantwoord, moet u wel een emailadres invullen en daarbij een wachtwoord aanmaken. Desgewenst maakt u een mailadres aan, dat u enkel gebruikt voor het mailverkeer met JouwAdvocaat. JouwAdvocaat registreert uw vraag niet, en kan uw vraag ook niet lezen.
Ook het antwoord op uw vraag is voor JouwAdvocaat niet te zien. Wij ontvangen juridische vragen, die per rechtsgebied automatisch worden gesorteerd, omdat degene die de vraag stelt een keuze maakt voor een rechtsgebied. De deelnemende advocaten kunnen inloggen in deze verzameling van juridische vragen. Zij klikken op een gestelde vraag. Tot dat moment heeft een advocaat de vraag niet kunnen lezen. De advocaat krijgt vervolgens per email de vraag versleuteld toegezonden. De advocaat beantwoordt uw vraag op het door u gebruikte emailadres. Uw emailadres is zelfs voor de advocaat niet te zien. Zo is de vertrouwelijkheid in dat stadium optimaal gewaarborgd. U en de advocaat hebben contact met elkaar, en JouwAdvocaat staat hier volledig buiten.
Als u vervolgens de advocaat zou willen inschakelen voor het geven van meer advies, of het verlenen van bijstand in een procedure, dan kunt u de advocaat daar opdracht toe geven.